Carl von Essen intervjuade klubbens bästa åkare, Johan Håmås och Karolin Palmertz Cerne, i augusti 2011. Läs om deras satsningar, resultat och träningstips nedan.


Johan Håmås är klubbens mest meriterade åkare och en av Sveriges bästa inlines- och skridskoåkare genom tiderna. Bland annat har han vunnit över 10 SM-guld i inlines och har 6 segrar i Vikingarännet. Han har nyligen bildat familj, och minskat på träningsdosen. Han hoppas dock att vinna marathon-SM den 11 september.

Detaljer om Johan: Ålder: 34 år. Familj: gift och har ett barn. Yrke: Systemutvecklare Java. Övriga intressen: kaffe, baka bröd. Dold talang: Snooker, slog nästan Patrik Permats en gång…

Varför är du så mycket bättre än oss andra på inlines och skridskor?
Jag började tidigt med idrott och har under senaste 25 åren tävlat och tränat i olika grenar, däribland längdskidor, rullskidor, orientering, fotboll, skridskor och inlines. Det har gjort att min grundkondition är bra. Sen har jag haft ganska lätt för att lära mig nya saker.

När började du träna inlines/skridskor?
Jag började köra inlines 1997 och jag tror att det var år 2000 med skridskor.

Vilket är roligast – inlines eller skridskor?
På inlines kan man variera sig mer. Det är lättare att hitta träningsrundor på inlines än på skridskor.
Dock är en solig dag på Vättern med blankis också svårslaget.

Är du bra på andra sporter – jag har hört att du också har tävlat i bl a skidor och rullskidor?
Nu är jag inte längre så bra på andra sporter, men jag har vunnit JSM i skidorientering och kommit 2:a på VM i rullskidor (stafett).

Vilken är den idrottsprestation du är mest stolt över?
Jag kom 12:a på dubbelmarathon inlines 84 km på inlines-VM i Chile. Jag tror det var 1999. Jag åkte på 2 h 14 min, ca 10 sek efter vinnaren Luca Presti (över 70 startande).

Har du något resultatmässigt mål framöver på kort och/eller lång sikt?
Nu klassar jag mig som motionär men jag har som mål att vara i bra form till SM på inlines-marathon på Värmdö den 11 september. Jag har inga långsiktiga mål för tillfället, enbart att jag vill hålla igång på motionsnivå och må bra av att träna. Det kommer bli mycket pendling på cykel till och från jobbet, ca 30 km per dag.

Hur ser en träningsvecka ut för dig numera på sommar respektive vinterhalvåret?
Nu kan det se väldigt olika ut. Nu när jag jobbar pendlar jag på cykel 5 dagar i veckan och ev 1-2 gånger på inlines i veckan istället för cykel. Första 6 månaderna på detta året tränade jag nästan inget eftersom vi renoverade vårt hus då. Annars försöker jag hålla igång och träna minst 3-4 ggr i veckan. Det mår jag bäst av. Inför SM nu försöker jag hinna med att köra lite hårda intervallpass också.

När jag tränade på elitnivå var det 6-10 pass i veckan. Då kanske det kunde vara 2 intervallpass, 2 styrkepass och 3 distanspass. Beroende på årstid och väder varierade det mellan löpning, cykel/ spinning, skidor, inlines, skridskor och gym.

Du säger att du nu försöker göra lite hårda intervallpass, vad innebär det i klartext?
Tabata-intervaller: 20 sek nästan maxfart, 10 sek vanlig fart under 4 minuter. Vila 5 minuter. 4 upprepningar.

Funderade du någonsin på att satsa ännu mer på idrotten och bli proffs?
Ja det gjorde jag. Hade planer för 10 år sedan på att flytta till Holland och köra mycket tävlingar och försöka komma in i något lag där, men det blev aldrig av.

Vilka är de vanligaste felen som halvbra åkare som jag gör?
Tränar för lite på tekniken. Skjuter ifrån med tårna, står för högt upp. Tränar för lite intervaller (kondition).

Vad brukar vi göra någorlunda bra (och följdaktligen borde lägga mindre tid på)?
Åka rakt fram i ett jämnt tempo.

Vilket är dina viktigaste träningstips för:

– teknikträning: åk på så fin asfalt som möjligt, gärna runt, runt på en parkering (tråkigt, men bra). Försök att åka kontrollerat när det går väldigt snabbt i en nedförsbacke. Slideboard framför spegel är bra. Då ser man om man gör fel.
– kondition/uthållighet: här kan man träna en massa saker men det är bra att blanda distansträning och intervallträning. Bäst är det om man gör det gren-specifikt, men det går ju även att göra på löpning och cykel.
styrka: styrka för bål och rygg är bra. Knäböj om man kan tekniken. Slideboard.

Både inlines och skridskor är mycket små sporter i Sverige. Finns det något vi kan göra för att göra sporterna populärare?
Försöka ha motionstävlingar ihop med andra arrangemang som löptävlingar exempelvis. Det kan medföra att fler människor ser sporten och fler blir intresserade av att prova. Inlines på jympa-lektionerna i skolan (det har dom haft här i Jönköping har jag sett). Samarbete med hockey-klubbar och ungdomar där kanske?

Har du någon synpunkt på hur klubben borde utvecklas?
Försöka lyfta fram att klubben i första hand är till för motionärer och folk som vill ha kul på inlines. Då kanske fler “vågar” prova på att vara med på en träning eller tur. Det i sin tur kan leda till att deras barn och kompisar vill prova osv.

Karolin Palmertz Cerne är klubbens mest framgångsrika banskridskoåkare. Hon satsar framför allt på skridskor, där hon har en enastående teknisk skicklighet, men är också mycket bra på inlines. Bland annat har hon vunnit Vikingarännet ett antal gånger, och satsar på VM för masteråkare 2012.

Detaljer om Karolin: Ålder 45 år. Familj: Gift med Johan Cerne (också mycket bra på skridskor/inlines), barnen Erik 9 år och Karin 7 år. Yrke: Naprapat. Övriga intressen: Paddling, Fjällvandring, Längdskidåkning, utflykter med familjen.

Varför är du så mycket bättre än mig (och många andra) på inlines och skridskor?
Jag lägger ner mycket tid på att träna teknik.

Vilken typ av teknikträning? Vilka är de viktigaste rörelserna/övningarna?
Jag tror på att förbättra det man är dålig på. Vilket naturligtvis blir stor skillnad från individ till individ. Därav är det svårt att besvara frågan om vilka som är de viktigaste rörelserna/övningarna. Nedan följer några av de delar som jag jobbar med.

– Starter exempelvis få upp en hög frekvens på benen, se till att det blir tryck i skären och så man inte bara springer igång utan kraft. Få en bra övergång från de första springskären till att ta riktiga skär.
– Kurvåkning exempelvis rätt igång i kurvor, rätt isättning av vänster skridsko, trampa ur kurvan ordentligt.
– Åkning rak fram, rätt isättning dvs långt fram, i färdriktningen och så nära den andra skridskon som möjligt, rätt frånskjut  åt sidan, rätt skridskoställning böj i fotled, tryck fram knäna, krummad rygg och slappna av i axlar.
– Aktiv armpendling

När började du träna inlines/skridskor?
Inlines 2001, Hastighetsskridskor 2000, Långfärdsskridskor till och från sedan jag var liten.

Vilket är roligast – inlines eller skridskor?
Hastighetsskridskor. Skridskoåkning för mig är en skön frihetskänsla.  När åkningen stämmer så kommer hastigheten och med den kommer endorfinkickarna.

Är du bra på andra sporter?
Skaplig på paddling, segling och cykling. Har dock inte tävlat i dessa sporter.

Vilken är den idrottsprestation du är mest stolt över?
Första gången jag vann Vikingarännet 2003 då loppet gick från Uppsala med målgång i Rålambshovsparken.

Varför är du så nöjd med just denna prestation?
Det var nyhetens behag, det var ju första gången jag vann en stor skridskotävling.

Har du något resultatmässigt mål framöver på kort och respektive lång sikt?
Att delta i VM för masteråkare i Erfurt mars 2012. Slå svenskt rekord på 10.000 m skridsko. Nuvarande rekordet ligger på 17.40.76  från 2002-11-20.

Vilka är de vanligaste felen som halvbra åkare som jag gör?
Den halvbra åkaren satsar ofta mer på konditionen än tekniken.

Vad brukar vi göra någorlunda bra (och följdaktligen behöver vi inte lägga så mycket tid på det)?
Åka länge i ett och samma behagliga tempo.

Vilket är dina viktigaste träningstips när det gäller:
teknikträning: att lära sig hitta rätt balans på skridskon, och rätt frånskjut
kondition/uthållighet: variera längd och intensitet
styrka: barmarksträning

Hur ser en träningsvecka ut för dig på sommar- respektive vinterhalvåret?
Vinterhalvår: cykling till och från jobbet; bålövningar 5 dagar/v; shorttrack oktober 1 ggr/v; november longtrack 1 ggr/v; dec-feb longtrack 2-3 ggr/v.
Sommarhalvåret: cykling t/f jobbet; bålövningar 5 d/v; löpning; inlines; barmarksträning.

Inlines och skridskor är mycket små sporter i Sverige. Finns det något vi kan göra för att göra sporterna populärare?
Bygg en inlinesbana i Stockholm.

Har du någon synpunkt på hur klubben borde utvecklas?
Hitta dubbelgångaren till Janne Herrström (klubbens extremt entusasiastiska och besjälade grundare…)

Håmås Foto Göran Bengtsson Karolin Foto Peter Brunberg
Foto: Göran Bengtsson respektive Peter Brunberg.

En kommentar

Skriv en kommentar