KULLAGER

Kullager kan verka onödigt komplicerat, men det behöver inte vara så svårt. Här får du tips om vad du bör tänka på när du köper nya kullager, och hur du tar hand om de du har så att du slipper köpa nya!

Köpråd

Är du nybörjare spelar det mindre roll vad du har för kullager, det kommer gå bra ändå!

Storlekar

Det finns två storlekar som är aktuella för inlines, 608 (standard) och 688 (mini). I de allra flesta inlines sitter det 608 kullager.

Märkningar

Det finns två vedertagna märkningar på inlinekullager, ABEQ och ILQ. Båda avser rundheten på kulorna i kullagren (där låg siffra ställer lågt krav och hög siffra ställer högt krav). Detta är dock är helt oväsentligt när det kommer till åkning, det som spelar roll är hårdheten på stålet i kullagren, och det finns det tyvärr inte någon vedertagen märkning för.

Material

Kullager är traditionellt tillverkade i stål, vilket duger gott till de flesta. Har du däremot för mycket pengar i plånboken finns det både halvkeramiska och helkeramiska kullager, som framförallt inte kan rosta och därmed förväntas ha en längre livslängd. Det finns även rostfria kullager i stål som bör tåla väta lite bättre, men tänk på att även rostfritt stål kan rosta, det tar bara längre tid.

Info:

Rostfritt stål korroderar mycket långsammare än kolstål tack vare att det legerats med krom. När kromhalten överstiger cirka 11 % bildas en tunn, passiv hinna som skyddar det underliggande stålet mot vidare oxidation. Ytskiktet består av kromoxid som är bara 20-30 Å tjockt. Om stålets yta skadas, återbildas ytskiktet mycket snabbt förutsatt att det finns syre tillgängligt i omgivningen. Den kemiska motståndskraften i rostfritt stål ökar med stigande kromhalt, men den ökar även med minskande kolhalt, varför rostfria stål bör ha en kolhalt under 0,25 %. En allmänt förekommande missuppfattning om rostfritt stål är att det inte rostar överhuvudtaget men det gör det i många miljöer. Det finns rostfria stål som kallas rosttröga stål eftersom korrosionsfilmen (rosten) bildar ett närmast passivt skikt efter en viss nivå som bromsar vidare korrosion.

 

Underhåll

Hur länge dina kullager håller beror på vad du utsätter dem för och hur du tar hand om dem.

För att göra det så enkelt som möjligt för dig så bör du undvika att åka i sand/grus och på blött underlag. Ibland kan det dock vara svårt att undvika och vad gäller väta handlar det om att ta hand om dina kullager så fort som möjligt! Om du åkt i väta eller rullar hjulen trögt finns det en snabbfix:  Spraya lite 5-56 på kulllagren medan hjulen snurrar.

Skruva av hjulen från dina rullskridskor/inlines och plocka ut kullagren med någon form av verktyg. När du plockar ut dem kan du trycka hårt mot de fasta kanterna, men var försiktig med täckplattan!

De flesta kullager har en tunn täckplatta på sidan som är tänkt förhindra smuts från att tränga in. Täckplattan sitter vanligtvis fast med en liten fjäder längs kanten, som kan plockas bort med en nål. På vissa billigare kullager är täckplattan nitad fast och kan därmed inte tas bort, då är det tyvärr svårt att komma åt att rengöra.

När kullager blivit blöta gäller det att få bort vattnet så fort som möjligt för att förhindra att de rostar. Enklaste sättet är att ha en liten burk med T-röd (eller liknande) som du lägger ner dem i. T-röd är lättare än vatten, vilket innebär att de vattenrester som är kvar sjunker till botten, och då kan du fiska upp kullagren igen.

När du rengjort dina kullager är det viktigt att du smörjer in dem igen, annars riskerar de att förstöras helt när du använder dem. Det finns både fetter och oljor för detta, vilka har olika egenskaper, men olja är absolut vanligast. Symaskinsolja har visat sig vara utmärkt för våra behov. Det räcker generellt med 1-2 droppar olja per kullager, och så länge du får in den i kullagret fördelas den av sig självt när det snurrar. Tänk på att låta kullagren torka ordentligt innan du smörjer dem!


 

2016-09-08 – Zoran experimenterar:   Rostiga kullager