På tisdag 28/2 är det final gällande våra isträningar, ska vi kunna växla upp till 4ans växel? Vi avslutar träningen med fika och bullar.

På tisdagens träning ska vi försöka få ihop all teori och praktik. Efter träningen blir det gemensam kaffe och bulle. Vi ska ta hjälp av “The Force” för att kunna växla upp till trean och kanske känna på fyrans växel. För att lyckas med det behöver vi utnyttja kurvradien på skridskon se illustration.

De två första växlarna även kallad för sjöisväxlarna utnyttjar minimalt kurvradien på skridskoskenan. Medan trean och fyran utnyttjar kurvradien till sin fulländning. Största svårigheten för att åka snabbt är att övervinna luftmotståndet. Luftmotståndet utgör ca 85% av motståndet vid ca 40 km/tim. Därför är det extremt viktigt att sitta lågt och inte ha fladdrande kläder. Om vi sänker kroppshållningen med 7 cm motsvarar det ca 1-2s per varv (2-3km/tim). Dessutom blir tekniken bättre om vi orkar sitta lågt. Vi kan också utnyttja kroppsvikten effektivare (the force). Den negativa sidan är att det är jobbigt :-).

Nu är det upp till bevis om vi har lärt oss att bemästra bra balans, styrka och timing allt sammantaget i en gemensam harmoni :-). På rakorna och kurvorna ska vi sitta extremt lågt för att minimera luftmotståndet.

Som vanligt kör vi första halvtimmen med teknikövningar och den andra halvan blir det fokus på uthållighet.

1700-1705, Uppvärmning, 2 varv i skapligt tempo, 1 varv med böj övningar.

1705-1707, Kom i position ett varv med att hopp på bägge rakorna.

1710-1715, Två varv med glidande start genom alla växlar vi klarar av. Den sista rakan ska tas med 8 skär. Komihåg balans i kurva med kroppsvikt. Samma istid för vänster och höger skridsko. Vifta inte bort vänstern.

1718-1725, Två varv flygandestart. Första varvet ”vanlig” åkställning”. Vila tvåvarv. Andra flygande startvarvet ska åkställningen vara ”extremt lågt”. Individuell åkning.

1730-1745, Gruppkörning i takt. Två varv på 48s där växel tre ska tränas på. De två starkaste åkarna drar. Vila 2 min. Två varv på 45s enligt tidigare. Vila 2 min. Två varv med kontrollerad ”flat out” med bibehållen teknik. Lär känna ”sweet spot” dvs. när tekniken börjar fallera. Sänka lite och köra vidare.

1750- 1755, Nedvarvning, gruppåkning fyra varv.

1800 – Kaffe och bullar