Inlinesemester, 120 mil

Skate & Rail Ultra 2012 intro. Kartan gjort av Michael Seitz.

Bilden använd med tillstånd av Michael Seitz.

Om man säger att man ska åka på cykelsemester höjer ingen på ögonbrynen men om man säger att man ska på inlinesemester är det många ögonbryn som höjs. Men låt oss ta det från början.

Michael Seitz är en påhittig och oförtröttlig äventyrsmakare. Första gången jag träffade honom var efter en 7-milatävling i Tyskland 2007. Han hade visserligen åkt ifrån mig och kommit i mål ett par minuter före mig men han sökte deltagare till ett veteranlag för 24-timmarsstafetten i Le Mans så jag hamnade på hans maillista. (Michaels lags seger i veteranklassen var den direkta orsaken till att Sthlm Speed ställde upp med ett veteranlag i Le Mans  året därpå.)

Sedan dess har det kommit något mail per år där han bjuder in till långturer och i december 2011 kom en ibjudan med nedanstående karta bifogad:

Skate & Rail Ultra 2012. Karta gjord av Michael Seitz.

Kartbilden använd med tillstånd av Michael Seitz.

Jag anmälde mig påföljande dag – det här kunde man ju inte missa!

Om turen
Deltagandet skedde till självkostnadspris,  i slutändan hade alla delat på kostnaden.
“Ultraturerna” har en ny sträckning varje år. Det här var den hitintills längsta både vad gäller antalet dagar och sträcka. Den skilde sig också från tidigare turer genom att det helt enkelt åktes tåg förbi de besvärligaste ställena = nedförsbackarna.  (Tidigare har man haft följecyklister som har bromsat ner åkarna när det blivit för brant.)

Tågresorna är inte inkluderade i de 120 milen.

Boende
Hölador, vandrarhem, hotell och slott.

Logistik
Det fanns en följebil (en bättre benämning vore “åka före bil” eftersom vi bara såg till den morgon och kväll) som tog hand om packningen så det enda man behövde ha med sig på dagarna var vatten, pengar och mobiltelefon (det senare av säkerhetsskäl). När vi åkte sträckor där vi inte beräknades passera någonstans där man kunde köpa dryck väntade följebilen in oss på i förutbestämda platser så att vi kunde fylla på vatten.

Michael hade lagt ner ett makalöst jobb på planeringen och vid start fick alla ett tjockt kompendium där varje delsträcka + kvällens logi beskrevs. Föraren av följebilen hade fått ett motsvarande kompendium som visade lämpliga bilvägar och koordinater på de platser där han skulle vänta in oss för vattenstopp. Alla deltagare hade dessutom i förväg fått GPS-rutter i  olika filformat (men det var bara tre som tagit med sig en GPS).

Deltagare
I huvudsak var det sega långdistansåkare och tempot var anpassat till distansen men det fanns några snabbåkare och när tillfälle gavs kunde de som ville bränna loss ordentligt.

Här finns bilder från turen:
www.ulfhaase.se/skaterailultra12_00.html

Det är ganska många bilder men se det som en dagbok utan text som man snabbt kan scrolla sig igenom.
Annars kan man välja någon dag på måfå, varför inte “Day 4” där Schweiz visar upp en av sina vackra sidor.

Nå, blev det 120 mil?
Nej, enligt “huvud-GPS:en” fattades det 33 km. Alla var nöjda ändå.

Skate & Rail Ultra 2012. Foto: Ulf Haase.

Dag 6, Schweiz.

Skate & Rail Ultra 2012. Foto: Ulf Haase.

Dag 2, Schweiz.

Skate & Rail Ultra 2012. Foto: Ulf Haase.

Dag 10, Frankrike.

 

Och 2013?
Michael har börjat skissa på nästa års tur. Fler dagar, längre sträcka:

UltraSkateChallenge Germany. Karta gjord av Michael Seitz.

Se här: Ultra Skate Challenge Germany