Som av en händelse…

korpiaden-frontbild.jpg

…råkade vi samma dag se detta i två olika tidningar…

Två annonser samma dag för två olika marathonskridskotävlingar. Det är sällan eller aldrig man stöter på annonser för skridskolopp men när vi gör det blir vi ju glad. Glad på grund av att man lyckats nå ut med sitt lopp i allians med en sponsor. Det är dyrt att annonsera så det handlar om ganska betydande belopp från en sponsor om man ska lyckas nå ut med sitt budskap. Vi tror det är enda chansen om man vill överleva en tävling i dagens hårt konkurrentutsatta utbud av aktiviteter.

Det ena loppet är Bothnialoppet som går den 7 mars och den andra är ett lopp som ingår i Korpiaden och som går den 31 januari till den 1 februari. Notera att det är Dalapöjkera som syns i bild på Korpiadenannonsen och det är ju extra roligt att Korpen lyft fram skridskon bland de åtta tävlingarna som ingår i Korpiaden. Tyvärr är Korpiadenannonsen nästan helt oläsbar men man uppfattar trots allt hemsidan tydligt.

bothnialoppet.jpg
Bothnialoppet den 7 mars 2009.

korpiaden.jpg
Korpiaden den 31 januari till 1 februari.

Vi tror att det är så här skridskon måste göra för att hänga kvar, lyckas och kanske växa i en framtid – i allians med andra stora arrangörer. Att lyckas få starka sponsorer som Bothnialoppet verkar har fått är oerhört svårt och tidskrävande. Men kul att de lyckades!

Dessa två tävlingar finns nu inlagda i tävlingskalendern.

///red.