Inlinesträning i Esport Arena, Finland

En helg i november var vi 3 inlinesåkare som begav oss till vårat grannland i öster för att åka inlines i Esport Arena, som är en inomhusarena som ligger 10km nordväst om Helsingfors.

Målet var att åka mycket inlines och att ha kul, men även att utvärdera och ta lite kort på arenan.
Både för att kunna delge er andra inlinesåkare men även för egen del och se om det är värt fler besök.

Vi tre som åkte var Markus Hjalmarsson (SK Winner), David Hjalmarsson (Dala Active) och jag, Björn Larsson (Stockholm Speedskaters).

Efter en lång resa med Viking Line och en stadig frukost på båten gav vi oss på lördagen iväg genom Helsingfors mot arenan. Vi hade bilen med oss på färjan och det var en smidig lösning för transporten i Finland. Speciellt när det i princip inte kostar något att ta med bilen på båten. Det går annars att flyga till Helsingfors och åka tåg eller buss till arenan, men arenan ligger inte centralt så enklast är nog ändå bil. Har man bil så är det lättast om man följer väg 51 mot Espoo.

Väl framme vid Arenan så var det bara att parkera (gratis), betala inträde 10€ och byta om. Inträdet gäller för ett besök. Om man inte lämnar arenan för att äta etc. så kan man åka hela dagen för inträdet. Det finns inte mycket till mat att köpa i arenan men receptionen/fiket har frukt, godis och även varm korv.

På nedre plan finns omklädningsrum för inlines som även innehåller låsningsbara förvaringsskåp. Det behövs dock 50cent eller 1€ för att låsa skåpen. Omklädningsrummen är fräscha och har även bastu. Men bastun är inte påslagen jämt.

Esport Arena byggdes för 2 år sedan och allt är väldigt fräsch och rymmer följande:
Plan 1: sex innebandyplaner, en inlinesbana och ett gym
Plan 2: en innebandyplan, en löparbana, någon typ av fitnesshall och reception/fik.
Plan 3: en stor fotbollsplan (under kupolen)

Esport Arena

Vi började med ett lätt pass på ca 1 timme då vi kände på banan och försökte hitta tekniken efter några veckors uppehåll från inlines.

Inlinesbanan är på nedre planet men går på ena kortsidan upp på andra planet så att man därifrån kan ta sig till reception/fiket.
Banan börjar med en utförsbacke ner mot första kurvan. Både upp och nerförsbacken är klädda i ett tygmaterial, samma som löparbanan har som underlag. Detta gör att det går trögt, men vi var överens om att det nog var bra då det hade gått alldeles för fort i nedförsbacken annars.

Markus och David
Markus och David på väg ut på banan.

Markus o David styrketränar
Markus och David kör lite styrka, backen ner och löparbanan passerar på utsidan.

Underlag
Resten av inlinesbanan har en plastmatta som beläggning. Det rullar fint och det är bra grepp, men rullar inte lika bra som betong.

Första rakan
Första kurvan följs av en lång raka förbi omklädningsrummen.

Första rakan från fel håll
Första rakan från fel håll.

Insidan av banan är avskärmad av rep fästa i stolpar av metall. Man kan väl säga som så att det inte är rekommenderat att köra in i varken dessa eller i yttre väggen 🙂 Hårt så att säga! Men vi upplevde det inte som farligt vid träning!

Eftersom det är mycket barn i hallen är det dock bra att hålla uppsikt vid vissa platser, men det kändes inte heller farligt.

kurvan
Andra kortsidan består av en lång kurva

andra rakan
Den andra långsidan består av en lång raka förbi kortsidorna på innebandyplanerna.

sista kurvan
Efter andra rakan kommer man fram till kurvan som leder till uppförsbacken som går i en 360graders piruett. Den är väldigt skarp och brant. Underlaget gör dock att det i princip tar tvärstopp. Det blev ändå en del småvurpor då vi försökte pressa tiderna 🙂 Det går inte att ta fart och åka hela vägen upp utan antingen får man springa sista delen (var vi väl ganska ensamma om verkade det som) eller också får man gå. Skulle man bygga upp tillräckligt med fart för att åka ända upp kommer man garanterat gå in i räcket mitt i backen 🙂
Det var den här delen på banan som inte var så lyckad och alla verkar vara överens om att detta var den del av banan som drog ner betyget. Men å andra sidan så var det något som gjorde att det inte bara gick att glida runt och slöa 🙂 Körde man fullt i backen så blev det en rejäl puls höjare och man återfick inte pulsen förrän en bit ut på nästa varv. Det hade kanske ändå varit bättre man hade byggt en rak backe upp!
backen 1
Början av backen.
backen 2
Mitt i backen
backen uppifrån
Backen uppifrån med ingång och reception i bakgrunden.

Efter första passet tog vi ett lunchuppehåll då vi åkte iväg och åt mat. Det blev pasta med god gräddig sås. Med bil så finns det ett köpcentrum 5 min bort.

Tillbaka till hallen där det blev ett 1 timmes pass med lite mer fart i.

Sovstund
Sedan var det dags för lite vila och mellanmål. Bröderna Hjalmarsson passade på att ta en sovpaus i sofforna 🙂

Sista passet för dagen blev ett 1,5 timmes pass.

Under dagen provade vi på att köra lite backrace mot varandra där vi tog det lugnt på den plana delen men vid backen gällde det att hitta rätt hastighet, rätt position och sedan orka trycka ifrån i stegen på slutet i backen. Det vara ett roligt sätt att utnyttja banan men väldigt jobbigt 🙂

Flås
Så här kände undertecknad efter några varv 🙂

Vi provade även på att köra intervall med stafett där en åkte medan de andra vilade. Blev ungefär 50sek fullt ös följt av 100sek vila.

Då vi var ensamma på banan nästan hela dagen provade vi även på att köra fram och tillbaka mellan backarna för att få träna lite högerkurva också, men det var tydligen inte så populärt när de i hallen upptäckte det 🙂

Jag och David
Jag
Det blev även en del teknikträning. Hur vore det om undertecknad kunde böja på benen någongång 🙂

Vid 20 tiden på kvällen hade vi fått nog av inlinesåkning och var nog ganska nöjda med dagen trotts diverse problem (David mådde dåligt, jag fick nackspärr efter 5 varv och Markus hittade 2 sprickor i höger skena 🙂 gnäll, gnäll :-)) Vi begav oss till Hotell Matinlahti. Hotellet ligger 10-15 min med bil från Arenan, men kanske inget att rekommendera. Kostade ca 45€, var ganska slitet, ingen restaurang men bra frukost. Vi fick lite rekommendationer på hotell eller vandrarhem inne i Helsingfors. Se mer info längre ner.

Söndagen började med ett 1-timmes pass vid 10.30 tiden.
Efter några varv dök även Peter (Powerslide) Bachman upp i hallen. Han hade dock i brådskan glömt sina inlines hemma (dålig ursäkt Peter :-)).

sällskap 2
Lite senare dök även Soile Kallio och några av de andra medlemmarna i inlinesklubben Katukiitäjät Street Gliders upp på banan.

Vi svenskar försökte sätta lite bästa tider på banan där David Hjalmarsson, dock lite diskutabelt gick vinnande ur striden med ett varv på ca 44 sekunder (flygande start ner för backen och start/mål vi kanten till nedförsbacken). Tidtagningen var inte den bästa och när undertecknad gjorde ett sista tappert försökt skylldes det på att klockan inte tryckts igång 🙂

Tjejerna
De finska inlinesåkarna gjorde oss sällskap på banan under det sista passet på 1,5 timme, innan de rundade av för ha ett klubbmöte.

Sällskap
Trötta, slitna, hungriga men nöjda sa vi adjö och gav vi oss iväg från Arenan vid 2 tiden och åt lite mat innan vi åkte på båten tillbaka till Sverige.

Sammanfattningsvis så kommer jag garanterat återvända till Arenan. Perfekt att planera in som något annorlunda på höst/vår om man vill komma ifrån och bara träna en helg.
Den fick inte högsta betyg pga av backen, men besöker man inte banan för ofta så fungerar det! Backen gör ändå så att man kan köra mer varierad träning.
Men jag är ordentligt avundsjuk på vårat land i Ö–ster som har möjligheten att året om kunna flytta inomhus och träna.
Hur vore det om Stockholm kunde bygga något liknande, istället för någon av de planerade arenorna enbart för fotboll. Hur vore det om man i Sverige också kunde tänka på andra sporter!

fotbollsplan
Fotbollshallen ovanpå de andra 2 planen.

Innebandyplanerna
Innebandyplaner sedda från fiket.

Esport Arena

Fredag: 07.00-21.00
Lördag: 08.00-21.00
Söndag: 08.00-22.00

På måndagar, tisdagar och onsdagar har inlinesklubben träning i hallen. På onsdagar har de även en tränare som står utefter banan och studerar och ger åkarna tipps på hur de kan förbättra sin åkteknik. Hör man av sig till klubben innan så är man säkert välkommen på träningarna vid besök.

Ibland förekommer även andra typer av skolor som innebär att banan är bokad. Så innan besök så är det bäst att ta kontakt och höra så att banan inte är bokad.

I arenan fanns ingen svenskspråkig personal, men vid kontakt via mail så får man svar på svenska.
Vid besök rekommenderas även att ta kontakt med inlinesklubben Katukiitäjät, Street Gliders. http://www.katukiitajat.fi/.
Risken är stor att man får sällskap då. De flesta pratar svenska och alla är väldigt trevliga!