En tur på Klarälvsbanan

Michael Henning och Thomas Lindgren skickade en liten rapport från en tur på Klarälvsbanan i början av juni.

Hela gänget

Hela gänget: Thomas Lindgren, Michael Henning, Marie Ramse och Stefan Lindblad

Hej inlinesåkare. Här kommer en resumé av en tur 1 helgen i juni

Vi vill slå ett skär för en tur på Klarälvsbanan mellan Karlstad – Uddeholm (8,5 mil näst intill perfekt asfalt).

Lördag

Fyra lämnade Stockholm vid 8-tiden på lördag morgon, med Marie Ramse bakom ratten. Ett kort stopp i Karlskoga för kolhydratsintag (det blev dock mest fettintag hos McDonalds). Vi var startklara på inlines kl 12 vid badplatsen Kroppkärrsjön. Turen började norrut i svag uppförsbacke med lätt packning. Packningen bestod av ombyte för en övernattning. Allt gick bra tills Stefan som fick åkfnatt tappade kameran i dikeskanten efter ett antal studsar på asfalten. Det hela resulterade i ett mangrant krypande i snåriga buskage. En fungerande kamera återfanns och färden gick vidare.

Alla letar efter kameran

Alla letar efter kameran

Turen fortsatte på en gammal järnvägsvall genom ett vackert Värmländskt landskap mellan åkrar, skogar, vattendrag och några mindre samhällen mer eller mindre helt fritt från bilar. Ett fint ytterskär med ikrokning i framförvarande ekipage resulterade i avåkning med sprintövning nedför banvallen ut på en åker. En magnifik uppvisning i total balans och viljan att INTE vilja ramla. Ett tips: gör detta endast på lämpliga ställen, banvallen kan vara ganska brant på sina ställen.

Utan vidare missöden upp till lunchstället i Deje vid 13:40. Det finns en pizzeria och grill i närheten av banvallen. Se upp för deras pizzasallad, den bestod av ättiksdränkt vitkål! Vi dundrade vidare till grindstugan som ligger halvvägs, magarna knorrade fortfarande surt efter salladen. Vidare upp till ett glasstopp i Munkfors.

Halvvägs

Halvvägs

Vi närmade oss Råda där Stefan Lindblad hade bokat rum åt oss på Wärdshuset Björnen.
När vi anlände till Råda kontaktades Wärdshuset för vägbeskrivning och val av mat. Vi beslöt att ta resterande del av banan upp till Uddeholm och tillbaka denna dag vilket innebar 9 mil på lördagen och 8 mil på söndagen. Lite svettiga i pannan var ni nog, de sista backarna sög ur benen utom Michaels som aldrig kunde få nog denna dag.

Wärdshuset Björnen

Wärdshuset Björnen

Efter ankomst vidtogs stretching och uppfräschning innan den välsmakande middagen med öl o vin intogs. Kvällen avslutades i samspråk med lokalbefolkningen på baren i Wärdshuset. Tolk kan rekommenderas.

Belöningen

Belöningen

Söndag

Söndagen startades med rejäl frukost kl 8:00. Vi stod på inlines igen vid 9:30 för färd tillbaka. Denna dag utnyttjade vi tekniken att ligga på rulle som Sven har demonstrerat, viket fungerade alldeles utmärkt. Vissa var mer dragvilliga än andra.

Stefan tar täten på hemvägen

Stefan tar täten på hemvägen

Denna gång blev det lunch på grillen i Deje. Sedan intogs efterrätten, en glass i Forshaga, innan upploppet ner mot målet. Där vi var klockan 15. Efter en titt på gps syntes att vi endast sått still 4 ggr på denna dags tur. En lång stretching med avslutande bad i sjön (14 grader, men vi lovar att det fräste om fötterna när vi steg i), innan bilfärden hem.

Banan

Största delen av banan går helt bortom bilvägar, det enda man kunde råka på var cyklister o inlines åkare men endast ett fåtal . Busskommunikation finns mellan Karlstad och Uddeholm är bra om man inte orkar hela sträckan. . Asfaltskvaliteten är betydligt mycket bättre än ut på Drottningholm.

Banprofilen

Banprofilen

60:e breddgraden

60:e breddgraden

Mycket välrekommenderad tur att göra. Denna tur kommer med stor sannolikhet att repeteras för vår del redan denna höst.

Vid pennan: Michael Henning och homas Lindgren