Ett cykeläventyr i Franska Pyreneerna med Björn Drakenward!

bildmatomedalj.jpg
Bj�rn vid m�let i Pau.

Kyrkklockan i Salies-de-B�arn sl�r tv� slag. Det betyder att det �r fem timmar kvar. Fem timmar kvar till start i �rets L��tape du Tour. Rolf sover som en stock emedan jag och Ricard Miedel f�rtvivlat f�rs�ker f� en blund i �gonen. En enveten mygga v�grar att l�mna oss i fred. Som vanligt mal tankarna inf�r en t�vling. �r utrustningen okej? Har jag alla prylar? Kommer jag att orka i de branta stigningarna?

Tankarna g�r tillbaka till november d� jag f�rst fick h�ra talas om L��tape du Tour. Varje �r ges ca 8 000 cyklister m�jligheten att cykla en av de 21 etapperna i Tour de France. S� gott som alltid v�ljs en av de h�rdare bergsetapperna ut. Det h�r �ret �r t�vlingen f�rlagd till den 16:e etappen, mellan Mourenx och Pau. 177 grymma kilometer i de Franska Pyren�erna �ver tre toppar varav den sista i kategorin HC.

bildtourdefrance2005.jpg
Tour de France 2005

De flesta av deltagarna kommer fr�n Frankrike men �ven m�nga engelsm�n, italienare, spanjorer och tyskar deltar, desto f�rre skandinaver d�remot. Fr�n b�rjan var vi fem kamrater som best�mde oss f�r att anta utmaningen men till slut �r vi bara tre p� plats. Under v�ren har jag skrapat ihop ca 1 000 km cykling och formen k�nns skaplig. Efter bilf�rd fr�n Paris ner till Pays Basque har vi uteslutande �gnat oss �t att �ta och vila. V�ra familjer tycker att vi �r pjoskiga som inte badar och solar men de vet inte att uppskatta alla de uppoffringar en seri�s cyklist tvingas g�ra.

bildmourenx-pau.gif
Banstr�ckning Mourenx-Pau

Under g�rdagen har vi bes�kt startomr�det och plockat upp v�ra nummerlappar. Arrangemanget liknar i de flesta avseenden Vasaloppet, med tusentals aktiva som vandrar runt f�r att i den sista sk�lvande minuten k�pa just den d�r prylen som skall s�kra segern �ver sig sj�lv, kamraterna eller konkurrenterna. Informationen om banstr�ckningen skvallrar om morgondagens utmaning: �Route tr�s dangereuse� eller �ATTENTION DANS LES DESCENTES�

bildstartomrade.jpg
Startomr�det

Och s� ringer v�ckarklockan� 04:45. Vi har inte mycket extra tid s� det blir en mycket snabb frukost och iv�g! P� v�g mot Mourenx kommer det f�rsta gryningsljuset. Temperaturen �r 15 grader men luften �r klar och fin. Det kommer att bli en varm dag. Ju n�rmare vi kommer Mourenx och starten desto fler bilar fyllda med sp�nda cyklister ser vi. Vi parkerar ett par kilometer fr�n startf�llorna och cyklar den sista biten.

Vi har f�tt den stora f�rm�nen att f� starta i grupp tv� alldeles bakom den startgrupp d�r de 500 elit�karna v�ntar. Vi kommer ganska tidigt och hamnar l�ngt fram i f�llan. Framf�r och bakom oss har vi snart ett hav av cyklister. Jag kan inte annat �n p�st� att en masstart p� cykel k�nns en aning sp�nnande. En fransk speaker f�rkunnar att det �r n�gra minuter kvar till start. Det �r fortfarande svalt i luften men havet av cyklister kokar av sp�nning.

07:00 och starten g�r! I f�rsta rondellen vurpar n�gra cyklister och bildar en liten h�g som vi smiter f�rbi. Farten trissas snabbt upp och t�vlingen �r ordentligt ig�ng. Vi s�ker och hittar en klunga med j�mn och h�g fart. Surret fr�n hundratals hjul och trampor �r fantastiskt och man glider utan vidare anstr�ngning fram i �ver fyrtio kilometer i timmen. Det tar ca en timme innan den f�rsta riktiga stigningen b�rjar f�r v�r del. Jag, Rolf och Ricard har h�llit ihop men i de branta backarna upp mot Col d�Ich�re tappar Ricard mot oss andra. F�rsta backen k�nns bra och p� v�gen ner st�r jag p� ordentligt. H�rliga serpentinv�gar med bra asfalt g�r att de f�rsta sextio kilometrarna avklaras p� mindre �n tv� timmar vilket k�nns skapligt.

Nu b�rjar stigningen upp mot Col de Marie-Blanque. Under 10 kilometer kl�ttrar man ca 650 meter vilket inneb�r en genomsnittlig stigning p� 6,5 procent. F�re loppet hade n�gon av oss l�st att den mesta lutningen skulle vara 11 procent. Genomsvettig och vid det h�r laget en aning mindre morsk men fortfarande med bra tryck p� pedalerna passerar jag en varningsskylt som indikerar 14 procents lutning. Inte en g�ng under kl�ttringen planar det ut utan snarare tv�rtom. Det blir bara brantare och brantare. De tio kilometrarna upp till andra toppen (kategori 1 p� TdF) tar mig ca 45 minuter. P� v�gen upp l�mnar jag Roffe bakom mig med en stilla b�n att jag skall orka ocks� den tredje stigningen.

bildbanprofil.gif
Banprofil

Fr�n Col de Marie-Blanque ner till byn Lauruns �r det 18,5 kilometer. Farten �r skr�mmande och det �r riktigt jobbigt att h�lla fokus och koncentration i utf�rsl�porna. Det tar mindre �n 20 minuter att komma ner i dalen. Nere i dalen h�ktar jag p� en framflygande klunga. Det g�r rasande fort och jag f�r ta i bara f�r att h�nga med p� rullen. N�r till sist stigningen mot Col d�Aubisque p� allvar b�rjar blir man ensam med sig sj�lv. Klockan �r ca tio p� morgonen och solen har b�rjat v�rma rej�lt. Nu �terst�r 19 riktigt h�rda kilometer innan man f�r vila n�sta g�ng. Jag f�rs�ker att inte t�nka p� avst�ndet till toppen utan ist�llet fokusera p� att trampa s� l�tt som m�jligt. Jag �r omgiven av cyklister som tyst och m�lmedvetet sakta, ibland riktigt sakta, trampar sig uppf�r. Farten har sjunkit till 10 kilometer per timme men jag har best�mt mig f�r att inte l�ta detta trista faktum bekymra mig. D� ytterligare en timme f�rflutit har jag kommit halvv�gs upp mot toppen. En timme med stigning utan uppeh�ll och �one more to go�. Nu �r jag riktigt tr�tt! V�rmen �r inte s�rskilt pl�gsam f�r nu b�rjar h�jden k�nnas. Luften har blivit svalare och vegetationen mer sparsam. Men ryggen! Och l�ren! Stigningen vill aldrig ta slut. Inte en plat� d�r man kan vila benen eller att str�cka ut, bara ett fortsatt malande trampande. �Det h�r har du inte tr�nat p�� talar min korsrygg om f�r mig. Jag ser n�gon som klivit av sin cykel och n�gon som g�r men jag har best�mt mig f�r att jag skall upp hela v�gen utan stopp.

De sista kilometrarna blir en aning surrealistiska. Landskapet �r fantastiskt med de h�ga bergen runt omkring, vissa fortfarande med sn� kvar i norrl�gorna. Folk har �kt upp med bil och satt sig l�ngs v�gen med pique-nicque korgar och nu hojtar de glatt till oss �COURAGE!�. Jag f�rst�r varf�r cykling anses vara den tuffaste uth�llighetssporten av alla. Nu handlar det bara om att ta en h�jdmeter i taget och inte t�nka p� hur l�ngt det �r kvar.

uppmotcolaub.jpg
Mot Col d�Aubisque

Hastighetsm�taren visar 6,7 km/h. Kan det g� s� l�ngsamt utan att man faller omkull? Precis som p� de klassiska bilderna fr�n Tour de France ser jag hur folk tr�nger sig in mot mitten av v�gen s� att det bara �r ett par meter fritt att cykla p� och det k�nns som att alla hejar p� oss. �ntligen uppe p� Col d�Aubisque! Ryggen vr�lar efter en massage. Jag g�r mitt f�rsta och enda stopp, proppar i mig energikakor, apelsiner och bananer och fyller p� mina vattenflaskor.

Stoppet varar i fyra minuter och sedan b�r det utf�r. Den h�r g�ngen �r det ingen lek. Det �r s� brant vid sidorna av v�gen att jag f�redrar att inte ens titta. Axlar och rygg s�ger helt stopp men huvudet s�ger full fart fram�t. Sm�rtan av att ligga dubbelvikt i 70 km/h och parera kurvor och inbromsningar k�nns tiofalt v�rre �n kl�ttringarna.

medglodandebromsar.jpg
Med hj�rtat i halsgropen nerf�r Col du Soulor

Jag blir omk�rd av flera cyklister som ser of�rsk�mt avslappnade ut trots de, med mina m�tt m�tt, fullst�ndigt livsfarliga utf�rsl�porna. D� jag f�rtvivlat trampar p� f�r att f� h�ng p� klunga ser jag till min f�rskr�ckelse att en av cyklisterna g�r omkull! Farten �r �ver 50 km/h och jag hinner precis styra undan f�r den fallne. Ljudet av m�nniska som m�ter asfalt i h�g hastighet f�r adrenalinet att pumpa. Jag och de som klarat sig fr�n kraschen far nu fram �ver de sista 50 kilometrarna mot Pau och m�l.

dagsatt.jpg
N�stan nere (Ferri�res)

Klockan �r 12:30 och de f�rsta 13 milen har tagit mig fem och en halv timme. De som k�r snabbare �n sex och en halv timme f�r en guldmedalj. Denna har jag f�tt ge upp tanken p� men snabbare �n sju och en halv timme renderar en silvermedalj och den vill jag ha. Jag biter mig fast i klungan och farten �r �ver 40 km/h. I varje uppf�rsbacke trycker de mest dragvilliga p� f�r att h�nga av de mindre dragvilliga men jag v�grar att sl�ppa. H�r k�nns det att inlines�kningen har givit en bra grund. Det �r inte ens n�ra att de skall kunna h�nga av mig i sm�backarna. Jag sm�ler inom mig och b�rjar s� sm�tt t�nka p� hur jag skall spurta ner �karna jag har runt om mig. Jag ligger v�l placerad och l�ngt fram i klungan. D� fastnar leendet i halsen p� mig. De sista tv� sm� blipparna i banprofilen visar sig i verkligheten vara tv� j�ttekullar. Klungan f�rsvinner uppf�r medan min egen fart n�stan upph�r. Med n�gra hundra meter kvar till toppen p� den f�rsta av de tv� �blipparna� h�r jag en v�lbekant r�st: �Bj�rn�. Rolfo har till slut hunnit ikapp och jag f�rs�ker inte ens h�nga p� d� han trampar f�rbi mig. I utf�rsl�pan biter jag ihop och ser att jag fortfarande har en chans att h�nga fatt men i den andra backen f�rsvinner Rolf helt ur mitt synf�lt. Nu �r det bara 10 kilometer kvar och det ser inte ljust ut att hinna ikapp Roffe. N�r �nnu en upphinnade klunga kommer farande kastar jag mitt missmod �verbord och h�nger p� och nu g�r det fort igen. �Flame Rouge�, sista kilometern! Vi �r inne i Pau stad och l�ngst bort ser jag en uppf�rsbacke och kan ana att m�let �r n�ra. Jag ger allt i en sista spurt och lyckas ta mig f�rbi ett tjog cyklister som �fastnat� i backen. Jag g�r i m�l p� en tid strax under sju timmar. Knappt d�refter hittar jag Roffe som jag tror g�tt i m�l f�re mig. Det skall senare visa sig att Rolf var en av de �fastnade� cyklisterna i den sista backen och jag sl�r honom med 12 sekunder! Det blir 7 hundradelar snabbare per kilometer!!! En halvtimme senare g�r en glad Ricard t�mligen ober�rd i m�l. Vi k�nner oss samtliga stolta �ver att ha klarat oss igenom ett av cyklingens klassiska eldprov, en etapp p� Tour de France.

P� v�g hem mot Biarritz och Hendaye k�nns livet m�rkligt bra och jag har redan b�rjat umg�s med tanken p� att k�ra l�Etapen n�sta �r igen.

Epilog
Segrare i �rets l��tape blir fransmannen Laurent Marcon p� tiden 5:22:09. Drygt 100 �kare �r snabbare �n sex timmar och ca 600 �kare tilldelas guldmedalj. Totalt kommer 7885 �kare i m�l.

bildlaurentmarcon.jpg
Laurent Marcon

Deltagare Tid Placering
Bj�rn Drakenward 6:55:31 1 214
Rolf Berglund 6:55:43 1 230
Ricard Miedel 7:27:03 2 353

bildpereirosio.jpg
Oscar Pereiro Sio

I Tour de France k�rs den 16:e etappen en vecka efter det att vi cyklat. Vinnare blir Oscar Pereiro Sio p� tiden 4:38:40. Tre och en halv minut senare rullar Lance och huvudklungan in. Vad s�ger man p� nusvenska? Respekt!

bildlance.jpg
Lance Armstrong

Mer information om l��tape du Tour finns p� hemsidan http://www.letapedutour.fr/ och f�r den som till slut kommer till start: gl�m inte att raka benen!

/Bj�rn Drakenward